söndag 6 november 2011

Undran...

Saker jag undrar över;

När hinner alla andra städa för att inte tala om damma? Och är det hela världen om det ligger dammtussar stora som hästar i hörnen? Barnen kan ju rida på dem. Eller skulptera något av dem. Eller så kan de bli tomteskägg på julkorten som hela familjen pysslar ihop tillsammans. Ju större skägg desto finare, börja spara nu!

Hur får man treåringen att hjälpa till i städandet istället för att ligga på golvet, skrika dumma mamma eller kasta saker på en alternativt stöka till ännu mera? Finns det sätt där man själv inte regredierar men ändå får det lilla charmiga monstret att göra det man vill?

Vart får samma treåring ork ifrån att hålla sig vaken till efter elva trots att han inte sovit på dagen? Och går det att utvinna den orken och förvandla den till piller som man själv kan knapra för att orka hålla sig vaken över lunchen?

Hur kan människor undervärdera lek? Jag tänker på de som säger "Har ni bara lekt idag?" med ett lite föraktfullt tonfall till sina barn när de hämtar dem från förskolan. Lek som är det bästa och viktigaste ett barn kan ägna sin tid åt. I leken tränar de både sina sociala och empatiska förmågor, de utvecklar sin fantasi, de löser konflikter, de övar inför framtiden, de utvecklas motoriskt, språkligt och emotionellt - ja, de leker helt enkelt livet!

Kommer det komma tider då man unnar sig något annat än att faktiskt låsa dörren när man går på toaletten och sitta tills man är färdig? Utan att sortera tvätt, putsa utsidan av handfatet eller organisera tidningshögen medan man gör sina behov.

Är det värt att tänka "Det där ska jag göra när jag blir pensionär"? Tänk om man aldrig blir det då? Tänk om man dör samma dag som man blir pensionär. Eller tragiskt omkommer i en arbetsplatsolycka månaderna innan pensioneringen. Båda detta är exempel hämtade från verkligheten, så lev nu!

Vad kommer ens barn hitta på att kritisera en för när de blir stora och sitter hos psykologen? På något sätt ska man ju ha förstört deras liv, det hör liksom till föräldrarollen, så vad kommer de tycka att jag gjorde? Och kommer jag att hålla med?

Detta och mycket mer hann jag fundera över när jag faktiskt tog mig tid och dammade...
Svar mottages tacksamt!

2 kommentarer:

  1. Fick ett tips av en kompis som i sin tur hade hört en annan (låter krångligt, jag vet). Hon hade i alla fall lekt Häxan bestämmer med sina barn när de var små. Häxan (mamman) skulle förvandla barnen till stenar om de inte plockade upp leksaker och eller ställde alla skorna i hyllan. Det funkade. Dock inte på min dotter när jag försökte, hon blev livrädd! Barnens kompisar kom och ville leka häxan bestämmer! Och man kan ju alltid bestämma att de måste hämta en glass i frysen som avslutning. Här funkar just nu att se vem som kan hitta mest leksaker som inte ligger där de ska och lägga på rätt ställe, tävling helt enkelt!

    SvaraRadera
  2. ‎...fördelar med toalett som är så liten att man måste backa in: ryms ingen tvätt där :) ♥

    SvaraRadera