onsdag 21 mars 2012

Släng Jante i väggen

Tänk att man kan få skratta så mycket på arbetstid! Det var så välbehövligt och välgörande mitt i marsstressen. Som en massage inifrån.

Och nu sitter jag i massagefåtöljen och tittar på brasan som fyller hela rummet med värme. Långt borta är stressen över allt jag måste hinna med på min undervisningsfria dag på fredag. Långt borta är frustrationen över en av arbetsplatsernas totala brist på organisation som gör att man aldrig vet vilka elever man ska ha när och varför. Även alla rester från kurserna jag läst/läser får nöja sig med en avlägsen plats i hjärnan.

För jag tänker fokusera på det positiva och slänga Jante i väggen och berätta om ett dramapass jag hade förra veckan som vart så himla bra. Jag skulle ha en variant av drama som jag aldrig har haft och jag var otroligt nervös, låste mig fullständigt i planerandet och ändrade i planeringen in i det sista. Jag satt sent på kvällarna och grubblade och funderade och till slut improviserade jag en del under första passet. Jag utgick från "Vem ska trösta Knyttet" och gjorde ett helt pass där vi jobbade kring rädslor, blyghet, Mårrans ensamhet och kärlek på olika sätt. Och jag kände att allt flöt, jag fick till det så bra och var verkligen nöjd efteråt - det är inte så ofta det inträffar, så det gäller att passa på och njuta.

Jag märker på de elever/studenter jag träffar att de är förhållandevis dåliga att lyfta fram vad de är bra på. De kan säga att de är bra på att sova, klanta sig eller prata för högt - inga positiva saker. Eller så kommer de inte på något de är bra på, vilket är riktigt tragiskt, när det handlar om tonåringar och vuxna. De är också väldigt måna om att göra rätt, eller i alla fall att inte göra fel, de kan bli stressade över att jag säger att i drama finns det inga rätt eller fel. Jag tror att det är rester från den svenska skolan, där lärarna ofta fiskar efter de rätta svaren och det bara är det som räknas.

Så nu tänker jag slå ett slag för Anti-Jante och skriva en lista på några av de saker jag är bra på, med förhoppningen att jag ska smitta er som läser detta, så ni vågar stå för vad ni är bra på.

Jag är bra på att;
skriva
regissera
lyssna
vara kreativ
hitta på/fantisera
få barnen att äta mat genom att berätta sagor
uppmuntra andra
ge goda råd
organisera
spela teater

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar