fredag 30 mars 2012

Att vara eller inte vara... korkad

Det finns få saker jag tycker värre om än att känna mig korkad.
Och just nu brottas jag med två saker som får mig att känna mig som den osmartaste människan i hela universum, nämligen datorer och ekonomi - för att göra det hela ännu bättre så är det de två i kombination. Jag måste hitta ett bokföringsprogram till företaget och det programmet måste fungera ihop med min dator, som är sedan dinosauriernas tid, men fortfarande fungerar, utom till alla flashiga bokföringsprogram som finns på marknaden. (Okej, det går inte att använda e-legitimation på den heller, men det går att skriva, jobba med foton, vara på nätet, sådant som jag hittills har behövt en dator till.)

I vanliga fall när jag stöter på problem så kavlar jag upp ärmarna och tänker att det här fixar jag och så ordnar det sig, men båda dessa saker får mig fullständigt paralyserad och apatisk och det slutar med att jag sitter framför min gamla trotjänare och gråter över sidor som beskriver ramminnen och hastigheter för processorer och debet och kredit och din dator har fel arkitektur...
Och om jag inte ordnar detta så är jag olaglig och så kan jag inte deklarera och så vill jag bara vara smart och fatta allt på en gång och så kan jag för mitt liv inte förstå.
Jag förstår heller inte varför jag inte förstår, hur det kan vara så svårt att fatta?

Hur gör alla andra företagare, fyller de bara i en siffra här och en siffra där på måfå och så ler de stort och putar med brösten när de lämnar in deklarationen? Med en riktigt bra pushup kanske jag kan fixa lite putande, men jag vill ju fatta! Jag vill kunna göra detta själv, vill inte vara beroende av andra människor eller någon annan som fixar det.

Nu är det dags för lite fuldansande i vardagsrummet till Laleh - återkommer!

1 kommentar:

  1. Många andra försöker inte ens. De stoppar kvitton och annat i en kasse och så köper de tjänsten. En del efter devisen: man ska göra det man är bra på och tycker är kul och låta andra sköta resten.Det är dock synd om dem som inte tycker något är kul.Fast det problemet har nog inte du.

    SvaraRadera