torsdag 12 januari 2012

Onixdag

Idag har jag tränat inför fredagen den 13:e, eller så har jag redan haft min otursdag och kan slappna av på fredag. Jag hoppas på det senare. Dagen började med att två blomkrukor och en adventsljusstake hade åkt i golvet i barnens rum = dammsugning och plockande för att få bort jord från barnens leksakslådor. Efter det behövde en tvätt hängas och några viktiga samtal ringas - allt detta innan frukost och ni som känner mig vet vad det innebär! Frukosten gick smärtfritt, sedan var det dags för en dusch, men eftersom badrummet nere blivit förvandlat till målarrum för barnens blivande våningssäng så fick det bli uppe. Till saken hör att det inte går att ställa om vattentemperaturen där, sedan strax effter vi flyttade in för tre år sedan -så har man tur blir det ljummet efter fem minuter om man samtidigt spolar iskallt i handfatet.
Lite administrativt fix hann jag med innan det var dags att gå till bussen för att hinna i tid till två möten med arbetsgivare. För andra gången på drygt ett år var jag en minut sen och för andra gången under samma tid så var bussen i tid -förstås! Övriga gånger när jag kommer tre minuter tidigt får jag alltid vänta mellan fem och tjugofem minuter i alla väder. Försökte mig på att le sött åt en tankbilsförare som stod vid macken - men han fick inte ha passagerare enligt regelboken. Det kan förstås gömma sig självmordsbombande terrorister under den trötta ytan på en stressad småbarnsmamma och det som putar under jackan kanske inte är överskottsfett utan ett bombbälte. Det är i sånt fall de enda bomber som är kvar efter graviditeter och amning!
Det var bara att traska hem igen för att vänta på nästa buss och flytta det första mötet. Hann precis i tid till det andra, genomförde undervisning med två grupper 13-åringar som hade sin första dag i skolan efter lovet, slängde mig i bilen och körde till nästa möte efter att ha skjutit en macka till sen lunch i farten.
Fick så äntligen schemat för vårens undervisning på det ställe där jag har flesst procent - och när jag tittar på det så inser jag att 2/3 av alla lektionstillfällen krockar med undervisning jag har på mina andra tre jobb. Tips på hur man klonar sig mottages tacksamt!

Dagen fortsatte med blixthalka så bilen var på väg i diket några gånger, bränd mat, matvägrande treåring, tvättmaskin som inte ens hade startat när jag skulle hänga den, dotter som kom hem precis när sonen höll på att somna och bjöd honom på godis = omstart samt biggest loser som bästa alternativ när jag toktrött slog mig ner framför TV:n för att märka barnens kläder samt invänta tvättmaskinen.

Vad lär vi oss då av detta? Att morgondagen bara kan bli bättre och att allt det här är i-landsproblem! Men det var skönt att få skriva av sig! Och att få reta gallfeber på brorsan när han läser detta!

1 kommentar:

  1. haha, det är ju alltid hög ingenkänningsfaktor! Tack, bra sätt att börja dagen!

    SvaraRadera