tisdag 7 februari 2012

Vridna värderingar

Jag hörde något så idiotiskt igår så jag lyckades förtränga det när jag skrev på kvällen men i morse poppade det upp igen. Politikerna i en kommun hade lagt förslag om att unga skulle få jobb, med lägre lön och viss handledning, för att de skulle ha en chans att komma ut på arbetsmarknaden. Förslaget i sig är väl okej, men det var när de kom till vart dessa jobb skulle vara placerade som jag höll på att köra i diket av ilska. Naturligtvis skulle specialtjänsterna finnas inom barn- och äldreomsorgen.
Är det ett bra sätt att höja statusen för dessa viktiga yrken, att säga att vilken arbetslös outbildad ungdom som helst kan gå in och jobba där? Redan nu finns det alldeles för många som tänker att de kan jobba lite extra på dessa arbetsplatser, medan de väntar på att komma på vad de egentligen vill göra med sina liv, om detta tänkande uppmuntras genom sådana här åtgärder kommer det dyka upp ännu flera skandaler liknande Carema och våra barn kommer att lämnas i händerna på människor som inte vet något om vikten av lek eller barns utveckling.
Jag skulle vilja hävda att omsorgen om våra barn och gamla är bland det finaste och viktigaste man kan ägna sig åt, att det borde krävas ordentlig utbildning och/eller gedigen erfarenhet samt ge en riktigt hög lön!

Vill man ha jobb som okvalificerade ungdomar kan utföra till lägre lön kanske politiker vore något att tänka på... Där kan det i alla fall inte bli sämre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar