tisdag 6 oktober 2015

Morgans mission missar målet

Tittat på Morgans mission efter att ha läst kollegors reaktioner på Facebook igår.
Det är ett viktigt ämne de tar upp. Att 45 barn tar livet av sig i Sverige varje år på grund av mobbning är helt vansinnigt. Det är mer än en i veckan, om man bara räknar skolveckor. Så får det inte se ut. Det är inte okej.

Morgan ska i programmet ”rota i problemen så att strukturerna inom klassen utmanas” och ”göra eleverna mera uppmärksamma på problemen”. Detta ska ske genom experter som kommer dit och berättar och genom möten med människor som delar med sig av sina erfarenheter. Det är en bra tanke, det är bra att mobbning uppmärksammas och att man försöker göra något åt det.

Men SVT och Morgan misslyckas redan i första avsnittet. För de har missat att tillkalla experter på gruppdynamik och hur man genom praktiska övningar bygger tillit och en känsla av gemenskap. Hur man stärker självkänslan hos individerna samtidigt som man får till ett samarbete och en tillåtande stämning. Istället är det Morgan som slänger in en tillitsövning, som han förmodligen gjort i sin skådespelarutbildning, men som görs i fel sammanhang och på fel sätt och därför bidrar till att stärka de strukturer som redan finns och göra de utsatta ännu mera exponerade för kränkningar.

Experten de skulle ha tillkallat är en dramapedagog. För det går att jobba ihop en grupp med hjälp av praktiska övningar, jag har själv gjort det så många gånger och jag har och har haft kollegor som också lyckats få ihop de mest komplicerade grupper. Det finns många utbildade och auktoriserade dramapedagoger som hade kunnat gå in i klass 8C och jobbat med dem, så resultatet hade blivit något helt annat än det vi fick se i första avsnittet igår.

Tyvärr speglar detta en syn som finns på dramapedagogik i samhället, det ses som något som vem som helst kan utföra, bara man läst en bok eller gått en helgkurs. Eller om man, som Morgan, är skådespelare och själv har gjort övningarna. Det är en felaktig och farlig syn.

Skulle du låta dig opereras av någon som spelat en roll i Cityakuten en säsong eller som läst en tjock läkarbok? Troligen inte. Alla vill att läkare ska ha utbildning, kompetens och erfarenhet. Nu kan det tyckas märkligt att jämföra en dramapedagogs arbete med det en läkare gör, för de sistnämnda handlar det ju om skillnaden mellan liv och död.
Men det kan det ju göra även för en dramapedagog, som går in i en klass där det finns problem med mobbning och kränkande beteenden. Som de sa i programmet så är det 45 elever som tar livet av sig varje år i Sverige på grund av mobbning. 45 barn och unga som väljer att avsluta sina liv för att de mår så dåligt av vad andra barn och unga utsätter dem för på sin arbetsplats, skolan. Det handlar om liv och död.

Morgans och SVTs intentioner är bra, men de missar en expertgrupp, oss dramapedagoger. Gör om och gör rätt, är min uppmaning till de inblandade. För att utsätta barn för kränkande behandling inför TV-kameror kan väl ändå inte ha varit syftet med programmet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar