onsdag 1 juni 2016

Mindfulness

Stanna upp, vara i nuet, känna efter, vara uppmärksam på ljud, lukter och andra sinnesintryck. När jag gick en stresshanteringskurs för tio år sedan pratade ledaren mycket om mindfulness. Vi skulle "känna löddret mot händerna när vi diskar" och "vattnets strålar när vi duschar". Jag blev mer och mer stressad, för att jag inte ens klarade det enkla, att vara här och nu, jag misslyckades.

Genom åren har jag stött på uttrycket mindfulness vid ett flertal tillfällen. Eller aktiv närvaro. Jag har dock aldrig riktigt fått till det. Inte lyckats göra det som står i böckerna. När jag duschar planerar jag veckan, jag ligger alltid minst ett steg före och när jag diskar känner jag inget lödder, bara stress över allt annat jag också måste göra - som att slänga återvinningen, putsa fönster, torka köksluckorna...

Men, så slog det mig. Jag håller visst på med mindfulness. Fast på mitt eget sätt. När jag kryper runt på gräsmattan med kameran och letar den perfekta vinkeln - och kommer in med blöta och gräsfläckiga kläder. När jag väntar in att fågeln ska lyfta för att det ska bli en fin bild, när jag ligger på rygg på en stenstrand och fotograferar molnen ovanför huvudet, när jag dokumenterar tulpanernas blomning i rabatten. Då är jag här och nu, då ser jag detaljer, fokuserar på det lilla - och tiden bara försvinner. Varsågoda att dela min upplevelse...












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar